Pages

Friday, August 6, 2010

"Permata dari lombong....(4)"

"Kita Tidak Ada Apa.....Diri Kita Yang Sebenar Adalah Nafsu"

Pendengaran yang ada pada kita bukan milik kita. Penglihatan yang ada pada kita bukan milik kita. Percakapan yang ada pada kita bukan milik kita, bahkan apa yang ada pada kita adalah milik Allah swt....

Dalilnya: Ramai yang dilahirkan tanpa pendengran (tuli), penglihatan (buta), percakapan (bisu) dll menunjukkan itu semua adalah 'milik-Nya'. Dia boleh sahaja menjadikan kita serupa dengan mereka yang 'tidak diberikan' oleh-Nya itu. Dia boleh memberi, tidak memberi, memberi dan kemudian menarik kembali atau asalnya tidak diberi kemudian diberikan semuanya itu kepada sesiapa sahaja yang dikehendaki-Nya. Kata yang lain, dalil 'kita ini tidak ada apa' ialah apabila kita mati, segala pendengaran, penglihatan, percakapan dan jasad zahir ini akan 'hancur'.

Allah menciptakan Roh, Akal, Hati, Nafsu bersama jasad (anggota zahir). Dengan sebab ada 'akal' maka dipertanggungjawabkan 'dosa pahala'. Tiada 'akal' maka tiada 'dosa pahala'. Setiap amal anggota zahir (penglihatan, pendengaran, tangan, kaki dll) di catit/simpan pada 'hati'. Amal buruk disimpan dalam bentuk kegelapan pada 'hati'. Amal hati/batin dan anggota zahir selari dengan kedudukan tingkatan nafsu.
*
Diri sebenar kita adalah "nafsu kita". Kita adalah nafsu. Nafsu ada 7 peringkat: (1) Nafsu Amarah (2) Nafsu Lawwamah (3) Nafsu Mulhamah (4) Nafsu Mutma innah (5) Nafsu Radhiah (6) Nafsu Mardhiyyah (7) Nafsu Kamil.
*
Wallahu a'lam.

[Nota: dipetik daripada kata-kata seorang tua ditepi kampung tuan_blog]

No comments:

Post a Comment