Pages

Tuesday, September 20, 2011

Firuz: Beberapa istilah dan ranking harga pasaran

a. Natural untreated turquoise –ialah batu Firuz yang tidak dikenakan sebarang treatment langsung. Hanya mewakili 3% pasaran dunia. Selebihnya 97% adalah stabilized turquoise dan treated turquoise. Harga paling mahal.
b. Natural treated turquoise (stabilized turquoise) –ialah merujuk kepada mana-mana Firuz yang dikenakan rawatan impregnasi/stabilized (hardened with resin, inorganic mineral salt dll) untuk menstabilkan/mengeraskan daging batu dan memelihara warna daripada berubah/pudar. Harga ke-2 mahal.
c. Natural treated turquoise (treated turquoise) –ialah merujuk kepada Firuz yang dikenakan dyed terlebih dahulu kemudian baru diimpregnasi/stabilized. Harga ke-3 mahal.
d. Reconstructed/reconstituted turquoise (simulant turquoise) –ialah merujuk kepada Firuz simulant yang dihasilkan daripada serbuk Firuz yang dihancurkan daripada Firuz tidak berkualiti, yang diuli bersama dyed, epoxy resin dan kemudian dikeraskan dalam bentuk blok atau cakes. Harga paling murah berbanding jenis-jenis diatas.
e. Imitation turquoise –ialah bukan Firuz langsung, tetapi batu permata lain yang mirip Firuz yang dikatakan Firuz seperti treated Howlite, Chrysocolla dsbnya. Harga bergantung.






Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment