Pages

Saturday, May 29, 2010

[Kod: ZT116] SEBIJI ZAMRUD COLOMBIA 1ST CLASS TERBILANG SEBERAT 12.05CTS, BERSERTA SIJIL DARIPADA AGL, ANTARA ZAMRUD TERBAIK YANG ADA DI TANAH MELAYU.

HARGA RM125 RIBU (BOLEH DIRUNDING). URUSAN HANYA DI KELANTAN ATAU DI TERENGGANU. GAMBAR TIDAK AKAN DIMUATNAIK DALAM BLOG. HUBUNGI TUAN_BLOG UNTUK URUSAN LANJUT.

Antara petikan berupa penerangan, perbandingan & penilaian tentang Zamrud (emerald) daripada sumber bertulis oleh gemologist bertauliah yang menjadi panduan dalam urusan jualbeli Zamrud (Emerald) di peringkat antarabangsa. Antara seperti berikut:
  • Zamrud “top-quality” adalah jarang dan secara umumnya mempunyai nilaian lebih tinggi daripada colorless Diamond.
  • Mana-mana Zamrud (Emerald) yang “finest-quality” yang mempunyai berat 15cts atau lebih boleh dijual dengan nilai USD100,000 per carat pada hari ini (dicatat tahun 2009).
  • Untuk rekod: Sebiji Zamrud India diberi nama “Moghul Emerald” seberat 217.8cts dengan ketinggian 10cm, dari tahun 1695 – telah terlelong pada nilai USD2.2juta pada tahun 2001 oleh Christie’s of London.
  • Lain2 info: Zamrud Mata Kucing (Cat’s-eye emerald) yang sangat jarang, diketahui ada dari lombong di Colombia dan Brazil – dan Zamrud seperti ini boleh dilelong dengan nilai ribuan USD per carat.
Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment