Pages

Sunday, February 8, 2009

M/s 193-194 Bab Pada Menyatakan Kelebihan Doa, AL-JAUHAR AL-MAUHUB WA MUNABBIHAT AL-QULUB

Kata Nasafi Rahimahullahu Taala: “Menjadi Allah Taala akan satu malaikat dikatakan baginya Dardabil baginya satu sayap dengan Masyrik daripada Zabarjad yang hijau, dan satu sayap dengan Maghrib daripada Yaqut yang merah, ditatahkan dia dengan Mutiara dan Yaqut dan Marjan. Kepalanya di bawah ‘Arasy dan dua kakinya di bawah bumi yang ketujuh. Menyeru ia tiap-tiap malam: “Adakah daripada orang yang meminta, maka diberikan pintanya! Adakah daripada orang yang mendoa, maka diperkenankan doanya, adakah daripada orang yang taubat, maka diterimakan taubat atasnya, adakah daripada orang yang meminta ampun, maka diampunkan baginya hingga naik fajar.”

FAEDAH
Adalah batu Yaqut (delima) itu empat bagi:
  • Merah
  • Kuning
  • Biru
  • Putih

Dan yang terlebih mahal harganya yang merah. Dan memadalah kelebihannya sabda Nabi Shalallhu’alaihi wassalam pada sifat syurga anak batunya Lu’Lu’ dan Yaqut. Dan pada tempat keluarnya pada bukit yang panjang pada pulau di belakang pulau Sarandib.

Dan setengah daripada khasiatnya, api tiada memberi bekas padanya dan tiada mengubahkan dia. Dan barangsiapa memakai cincin dan permata Yaqut yang merah atau ditanggungkan atasnya, menafikan daripadanya gila babi, ta’un dan pada memudahkan kehidupannya, menguatkan hatinya (semangat), menghebat akan dia manusia dan mudah menunaikan segala hajatnya. Dan memakai cincin dengan Yaqut yang kuning atau menanggung akan dia, menegahkan mimpi ihtilam dan menanggung akan (yakut) yang putihnya, meluaskan rezeki. Wallahu’alam

No comments:

Post a Comment