SELAMAT BERTAMU & MENJAMU MATA SAMBIL MEMBELI

Assalamu'alaikum wrt wbt. Segala bahan yang terdapat dalam blog ini adalah hak milik ZAMRUDTECH. Oleh yang demikian, sebarang penghasilan semula hendaklah diajukan kepada ZAMRUDTECH terlebih dahulu untuk mendapat kebenaran. Hakcipta terpelihara dan diketahui Allah swt. Segala ilmu adalah milik mutlak Allah SWT. Artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini akan dikemaskini dari semasa ke semasa, dan terkandung didalamnya adalah pemahaman, pegangan serta buah fikiran saya tentang dunia batu permata dan sekitar perkara berkaitannya. Sebarang kekurangan dan kelemahan dalam pengendalian blog ini dan perkhidmatan yang ditawarkan, saya dahulukan dengan permintaan maaf. Sebarang cadangan dan pembetulan sila emailkan ke zabarjad99@yahoo.com. Harapan saya, semoga segala paparan dalam blog ini dapat memberi faedah kepada para pembaca. Wassalam. Wallahu'alam.

"Batu Mana Yang Anda Minat, Itulah Batu Anda"

"BATU MANA, jenis apa, warna apa, klariti setara mana, rupa bagaimana, bentuk bagaimana, saiz bagaimana, potongan bagaimana YANG ANDA MINAT...ITULAH JENIS BATU, WARNA, KLARITI, RUPA, BENTUK, SAIZ DAN POTONGAN BATU ANDA!"

Gem's Lover

MAKLUMAN & DISKAUN

Untuk melihat keseluruhan produk-produk yang masih ada dengan pantas, sila klik label "AVAILABLE" (yang lama 2007-2012 ... DISKAUN SEHINGGA 50%) dan AVAILABLE (yang baru 2012-2016)

MAKLUMAT PEMBAYARAN

Nama: MOHD AZAN B. ABDULLAH
Bank: MAYBANK
No. Akaun: 162151731846

CARA URUSAN PEMBELIAN & PENGEPOSAN

[1] NYATAKAN KOD PRODUK YANG HENDAK DIBELI KEPADA SAYA [2] SILA MAKLUMKAN SEMULA KEPADA SAYA SELEPAS BANK-IN MENGGUNAKAN MAKLUMAT PEMBAYARAN SEPERTI DI ATAS [3] BERIKAN BUTIRAN NAMA DAN ALAMAT PENUH PIHAK PEMBELI KEPADA SAYA UNTUK URUSAN PENGEPOSAN [4] SAYA AKAN MAKLUMKAN PENGEPOSAN PRODUK TERSEBUT KEPADA PIHAK PEMBELI, DAN TRACKING NUMBER . [NOTA] TAMBAHAN KOS PENGEPOSAN RM30-50 UNTUK BRUNEI DAN SINGAPORE. HUBUNGI 0178871158.



MEMBEKAL TERAS KEMUNING HITAM ASLI MENTAH & TASBIH

Pihak kami sedia membekalkan TERAS KEMUNING HITAM ASLI dalam kuantiti yang besar kepada pihak yang berminat. Hubungi untuk maklumat lanjut. Bermula Oktober 2015, pihak kami hanya membuat dan menjual tasbih Kemuning Hitam Asli hasil kerjatangan tukang-tukang dalam Malaysia sahaja dan sumber kemuning hitam juga 100% dari Malaysia.

MEMBEKAL TONGKAT ALI AKAR YANG BELUM DIPROSES & BUAH TONGKAT ALI

Jenis HITAM (POLYALTHIA BULLATA), KUNING/PUTIH/PASAK BUMI (EUROCOMA LONGIFOLIA) dan PINK/MERAH (JACKIA ORNATA). Kapasiti dapat bekal 500 - 700 kg sebulan untuk setiap jenis. Harga RM25 sekilogram. Berminat sila hubungi pihak kami.
Pihak kami juga sedia membekalkan hasi hutan/herba yang bersifat liar seperti (1) Raja Satong (2) Kacip Fatimah (3) Rempah Gunung (4) Ubi Jaga (5) Ubi Caring (6) Ubi Dagek (7) Ubi isi Terung Cekemar (8) Tongkat Ali Kuning (9) Tongkat Ali Hitam (10) Tongkat Ali Merah/Haji Samad (11) Madu Tualang Asli (12) Madu Kelulut Asli (13) Kulat Susu Harimau.....juga tunggul/kayu antik eksotik estetik seperti (14) Teras Kemuning Hitam (15) Teras Kemuning Kuning/Emas (16) Burlwood/Butut Kayu

Tuesday, October 7, 2008

'Kkabo Tahi Ayam'

Telah disampaikan oleh salah seorang tua dekat kampung penulis suatu ketika dahulu...
*
**
***
Pada suatu masa dahulu, terdapat seorang lelaki tua duduk termenung melihat perihal seekor kkabo tahi ayam sedang bermain-main dengan tahi ayam. Hal makhluq Allah bernama kabo ni sangat menarik perhatiannya. Terfikir olehnya “Apa kerje kkabo ni duk mengentel-gentel tahi ayam dengan kaki”. Setelah lama berfikir dan merenung, terkeluar dari mulutnya “Takdok pekdah langsung binatang kkabo ni wat kijo”.

Takdirnya, hamba Allah ini telah telah ditimpa satu penyakit yang mengakibatkan isi dan dagingnya membengkak dan membusuk. Sanak saudara telah membawanya berubat hampir ke seluruh bomoh, dukun & perawat islam yang dikenali, tatapi penyakitnya masih tidak sembuh, malah bau hampak hanyir membusuk semakin kuat tersebar. Hari berganti hari, sedikit demi sedikit sanak-saudaranya menjauhinya dengan alasan yang munasabah untuk menjauhi diri daripada si lelaki tersebut, sehinggalah tidak ada seorang pun sanak-saudara yang mengunjunginya.

Pada suatu hari, datang seorang lelaki yang lebih tua yang tidak dikenali ke rumahnya. Orang lebih tua tesebut bertanya perihal penyakitnya. Tanya orang lebih tua tersebut “Cuba tuan ambo ingat mmolek, adakah tuan ambo ada terkata apa-apa sebelum terkena penyakit ni”. Jawab lelaki tersebut, “Seingat-ingat ambo la, ambo ada terkata binatang kkabo dan kijo dia buat ni takdok pedah langsung”. Lantas balas orang yang lebih tua tersebut “Kalu gitu, ubat penyakit tuan ambo ni kkabo tu….”. Setelah memberitahu cara-cara mengunakan kabo tersebut sebagai ubat, maka orang yang lebih tua tesebut pun berlalu pergi. Setelah mencuba kabo tahi ayam tersebut sebagai ubat dengan bersungguh-sungguh dengan keyakinan setinggi-tinggi kepada Allah SWT berterusan tanpa putus asa, maka dengan izin-Nya penyakit tersebut pun sembuh seperti sediakala.
****
*****
Sebuah kisah benar... yang banyak disampaikan oleh orang-orang tua kita kepada generasi muda. Antara moral of the story ialah:
  • Jangan menghina makhluq Allah
  • Jangan memandang remeh makhluq Allah yang lain
  • Setiap benda yang Allah ciptakan tidak ada yang sia-sia -melainkan ada hikmahnya; hanya kita yang kekurangan ilmu

Kembali kepada asasnya:

1. Tidak ada yang berhak disembah dengan sebenar-benarnya kecuali Allah, Dialah yang berhak disembah dengan sebenar-benarnya.

2. Tidak ada yang wajib wujudnya kecuali wujud Allah, Dialah yang wajib wujudnya.

3. Tidak ada yang berhak dibuat Ibadah dengan sebenar-benarnya kecuali Allah, Dialah yang berhak diibadati dengan sebenar-benarnya.

4. Tidak ada yang menjadikan sekalian makhluk kecuali Allah, Dialah yang menjadikan tiap-tiap sesuatu.

5. Tidak ada yang memberi rezeki kecuali Allah, Dialah yang memberi rezeki.

6. Tidak ada yang menghidupkan segala sesuatu kecuali Allah, Dialah yang menghidupkan tiap-tiap sesuatu.

7. Tidak ada yang mematikan segala sesuatu kecuali Allah, Dialah yang menentukan matinya tiap-tiap sesuatu.

8. Tidak ada yang mengerakkan segala sesuatu kecuali Allah, Dialah yang menggerakkan tiap-tiap sesuatu.

9. Tidak ada yang mendiamkan segala sesuatu kecuali Allah, Dialah yang mendiamkan tiap-tiap sesuatu.

10. Tidak ada yang dapat memberi manfaat kecuali Allah, Dialah yang memberi manfaat bagi tiap-tiap sesuatu.

11. Tidak ada yang membuat mudharat kecuali Allah, Dialah yang yang sebenarnya yang dapat membuat mudharat tiap-tiap sesuatu.

12. Tidak ada yang melakukan di dalam segala keadaan kecuali Allah, kerana Dialah yang melakukan semua keadaan.

HUKUM SYARA'-HUKUM 'AQAL-HUKUM ADAT

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...