“Mereka (membelakanggkan Kitab Allah) dan mengikut ajaran-ajaran sihir yang dibacakan oleh puak-puak Syaitan dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman, padahal Nabi sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu, akan tetapi puak-puak Syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya); kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut, di negeri Babil (Babylon), sedang mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka menasihatinya dengan berkata: “Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan (untuk menguji imanmu), oleh itu janganlah engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya)”. Dalam pada itu ada juga orang-orang mempelajari dari mereka berdua: ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dan isterinya, padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudharat (atau membahayakan) dengan sihir itu seseorang pun melainkan dengan izin Allah. Dan sebenarnya mereka mempelajari perkara yang hanya membahayakan mereka dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan demi sesungguhnya mereka (kaum Yahudi itu) telahpun mengetahui bahawa sesiapa yang memilih ilmu sihir itu tidaklah lagi mendapat bahagian yang baik di akhirat. Demi sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka pilih untuk diri mereka, kalaulah mereka mengetahui”.
HURAIAN
Menurut huraian Datuk Haji Muhammad Noor – Penyemak Kitab tafsir ini: Ayat ini menarik perhatian umum supaya:
Pertama – meneguhkan I’tiqad bahawa segala kejadian buruk atau baik itu adalah dari Allah.
Kedua – kejadian buruk atau baik itu berlaku menurut sebagaimana yang ditentukan oleh peraturan undang-undang (Sunnahtullah) yang azali.
Ketiga – peraturan undang-undang Allah itu berlaku seluruhnya dengan izin Allah.
Ayat ini juga menjadi dalil yang menunjukkan bahawa tiap-tiap sesuatu yang dijadikan oleh Allah Ta’ala, ada mempunyai kuasa tenaga yang menimbulkan kesan apabila diketahui rahsia-rahsia tenaga yang terdapat dalam sesuatu benda itu.
“Ilmu sihir” itu memang ada mengandungi hikmat yang Tuhan berikan bagi melahirkan sesuatu perkara yang dapat memberi kesan, seperti pembenci atau pengasih.
Demikian juga benda-benda yang wujud dalam alam ini masing-masing telah Tuhan berikan kuasa tenaga yang menimbulkan kesan yang istimewa pada benda-benda itu, seperti kesan tenaga kuasa yang ada pada atom, hidrogen dan lain-lain. Tenaga kuasa tersebut akan dapat menimbulkan sesuatu kejadian kalau sekiranya dapat diketahui rahsia-rahsia kejadiannya serta cara-cara peraturannya yang telah ditentukan oleh Tuhan. Misalnya: dari kemajuan pengetahuan sains orang dapat mengetahui hidrogen dan oksigen apabila dicampurkan akan melahirkan benda yang lain iaitu air. Demikian juga bahan-bahan kimia yang lain. Benda-benda itu masing-masing mempunyai keistimewaan tenaga kuasa yang tertentu yang sedia menimbulkan kesan apabila diketahui rahsia dan peraturannya yang telah ditentukan oleh Tuhan semenjal azali lagi. Demikianlah Tuhan jadikan segala sesuatu yang ada itu mengandungi hikmat dan kegunaannya masing-masing bagi faedah umat manusia.
Oleh yang demikian, seseorang ahli sains itu tidak lebih hanyalah sebagai penyelidik rahsia kejadian Tuhan yang telah sedia ada untuk menghasilkan sesuatu menurut dasar peraturan undang-undang alam yang Tuhan tentukan semenjak azali itu. Apabila rahsia-rahsia itu dapat diketahui maka dapatlah dia menghasilkan sesuatu mengikut apa yang dirancangkan.
Biarpun segala-galanya itu ada mempunyai kuasa tenaganya yang boleh menimbulkan sesuatu kesan, namun natijah terakhir adalah bergantung kepada izin Allah jua, dan pengertian izin Allah itu ialah: (1) bahawa sekiranya Allah ‘Azza wa Jalla membiarkan segala-galanya itu berjalan menurut peraturan undang-undang alam yang telah diaturkan oleh Allah semenjak azali itu, maka ia tetap akan berlaku dan melahirkan sesuatu yang memberi kesan. (2) Sebaliknya: sekiranya Allah Ta’ala menahan atau tidak memberi izin dari berlakunya peraturan-peraturan tersebut, maka ia tetap tidak akan memberi apa-apa natijah dan kesan. Demikianlah kekuasaan Allah Ta’ala mengatasi segala-galanya.
TAMBAHAN
HURAIAN
Menurut huraian Datuk Haji Muhammad Noor – Penyemak Kitab tafsir ini: Ayat ini menarik perhatian umum supaya:
Pertama – meneguhkan I’tiqad bahawa segala kejadian buruk atau baik itu adalah dari Allah.
Kedua – kejadian buruk atau baik itu berlaku menurut sebagaimana yang ditentukan oleh peraturan undang-undang (Sunnahtullah) yang azali.
Ketiga – peraturan undang-undang Allah itu berlaku seluruhnya dengan izin Allah.
Ayat ini juga menjadi dalil yang menunjukkan bahawa tiap-tiap sesuatu yang dijadikan oleh Allah Ta’ala, ada mempunyai kuasa tenaga yang menimbulkan kesan apabila diketahui rahsia-rahsia tenaga yang terdapat dalam sesuatu benda itu.
“Ilmu sihir” itu memang ada mengandungi hikmat yang Tuhan berikan bagi melahirkan sesuatu perkara yang dapat memberi kesan, seperti pembenci atau pengasih.
Demikian juga benda-benda yang wujud dalam alam ini masing-masing telah Tuhan berikan kuasa tenaga yang menimbulkan kesan yang istimewa pada benda-benda itu, seperti kesan tenaga kuasa yang ada pada atom, hidrogen dan lain-lain. Tenaga kuasa tersebut akan dapat menimbulkan sesuatu kejadian kalau sekiranya dapat diketahui rahsia-rahsia kejadiannya serta cara-cara peraturannya yang telah ditentukan oleh Tuhan. Misalnya: dari kemajuan pengetahuan sains orang dapat mengetahui hidrogen dan oksigen apabila dicampurkan akan melahirkan benda yang lain iaitu air. Demikian juga bahan-bahan kimia yang lain. Benda-benda itu masing-masing mempunyai keistimewaan tenaga kuasa yang tertentu yang sedia menimbulkan kesan apabila diketahui rahsia dan peraturannya yang telah ditentukan oleh Tuhan semenjal azali lagi. Demikianlah Tuhan jadikan segala sesuatu yang ada itu mengandungi hikmat dan kegunaannya masing-masing bagi faedah umat manusia.
Oleh yang demikian, seseorang ahli sains itu tidak lebih hanyalah sebagai penyelidik rahsia kejadian Tuhan yang telah sedia ada untuk menghasilkan sesuatu menurut dasar peraturan undang-undang alam yang Tuhan tentukan semenjak azali itu. Apabila rahsia-rahsia itu dapat diketahui maka dapatlah dia menghasilkan sesuatu mengikut apa yang dirancangkan.
Biarpun segala-galanya itu ada mempunyai kuasa tenaganya yang boleh menimbulkan sesuatu kesan, namun natijah terakhir adalah bergantung kepada izin Allah jua, dan pengertian izin Allah itu ialah: (1) bahawa sekiranya Allah ‘Azza wa Jalla membiarkan segala-galanya itu berjalan menurut peraturan undang-undang alam yang telah diaturkan oleh Allah semenjak azali itu, maka ia tetap akan berlaku dan melahirkan sesuatu yang memberi kesan. (2) Sebaliknya: sekiranya Allah Ta’ala menahan atau tidak memberi izin dari berlakunya peraturan-peraturan tersebut, maka ia tetap tidak akan memberi apa-apa natijah dan kesan. Demikianlah kekuasaan Allah Ta’ala mengatasi segala-galanya.
TAMBAHAN
- “Ilmu sihir” itu memang ada mengandungi hikmat yang Tuhan berikan bagi melahirkan sesuatu perkara yang dapat memberi kesan, seperti pembenci atau pengasih. “…ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dan isterinya, padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudharat (atau membahayakan) dengan sihir itu seseorang pun melainkan dengan izin Allah…” (AL-Baqarah 102). “Ilmu sihir” adalah” sebab”, iaitu ‘sebab’ untuk jadi pembenci atau pengasih. Sebab tidak dapat memberi bekas melainkan dengan izin Allah.
- Allah telah menetapkan peraturan (Sunnahtullah) bahawa orang yang tidak makan (perut kosong) akan berasa lapar, dan menetapkan bahawa nasi (makanan) mengenyangkan sesiapa yang memakannya. Peraturan ini berlaku dengan izin Allah. Dalam contoh ini, nasi adalah ‘sebab/asbab’ untuk mengenyangkan perut yang lapar. Sebab tidak dapat memberi bekas melainkan dengan izin Allah.
Wallahu a'lam.
No comments:
Post a Comment